Mad & Drikke

Gode råd

  • Undgå sukkerholdig mad og drikke.
  • Skyl efter med vand eller mælk.
  • Oprethold god mundhygiejne.
  • Gå regelmæssigt til tandlægen.
Redigér Slet

Mad- og drikkevarer spiller en stor rolle for din mundhygiejne. Sukkerholdigt, klistret mad og drikke kan skade dine tænder. Sukkerholdige føde- og drikkevarer er medvirkende til syredannelse og nedbrydning af tænderne. Det er denne syre, der ætser emaljen væk, så kroppens hårdeste væv nedbrydes i sidste ende. Tænderne har ikke mulighed for at gendanne emaljen, så det er vigtigt at passe på den. Du kan læse mere om syreskader her.

Sukker er årsag til, der dannes plak på tænderne, og i denne plak finder syredannelsen sted. Børn og unge mennesker har et stort indtag af sodavand, juice, saft og slik, som har et højt sukkerindhold, der er medvirkende til endnu mere plakdannelse og syrenedbrydning. I stedet bør mælk og vand drikkes. Hvis sukkerholdige drikkevarer ikke kan undgås, er det bedst at indtage dem under et måltid og konsumere dem hurtigst muligt, så du undgår et konstant syrebad omkring tænderne.

Eksempler på drikke- og madvarer, som har et højt sukkerindhold og/eller klistrer sig til dine tænder:

  • Saft, juice og sodavand – især cola.
  • Hvidvin, ciders og breezers.
  • Chips og slik – især syrlige vingummier, karameller, tyggegummi og bolsjer.
  • Pasta.
  • Overdrevent brug af frugtpålæg (figner, rosiner).
  • Citroner og lime.
Redigér Slet

Der er forskellige mad- og drikkevarer, som ikke skader dine tænder i samme grad. I stedet for sukkerholdige føde- og drikkevarer kan du indtage følgende:

  • Mælk og vand.
  • Kakaomælk – det er bedre end sodavand, juice og saftevand.
  • Kaffe og the.
  • Groft brød.
  • Grøntsager gerne rå.
  • Fisk og kød uden panering.
  • Frugt.
Redigér Slet

Der er forskellige instruktioner, du kan følge, for at forebygge tandproblemer.

Sund mundhygiejne
Det er allervigtigst at sørge for en sund mundhygiejne for at forebygge tandproblemer. Dine tænder og tandmellemrum skal rengøres umiddelbart 20 min. efter indtaget af skadelige mad- og drikkevarer. Her kan du læse mere om, hvordan du børster tænder, og hvordan du anvender tandstikkere, tandtråd og/eller interdentalbørster. Det anbefales, at du bruger en tandpasta med fluor, der styrker det hårde tandvæv. Du kan læse mere om tandpasta her.

Regelmæssige tandlægebesøg
Ved regelmæssige undersøgelser, vejledninger og tandrensninger kan tandlægen sørge for at forebygge tandproblemer, inden de opstår eller videreudvikles.

Skyl efter med vand eller mælk
Vand og mælk er med til at neutralisere syren og hjælper munden med at finde den rigtige balance igen.

Lav én slikdag
For at minimere indtagelsen af sukkerholdige mad- og drikkevarer kan du lave en slikdag. Det er vigtigt at mindske indtagelsen af sukkerholdige drikkevarer og – i så fald er det vigtigt, at de bliver drukket hurtigt, så den naturlige balance i munden hurtigst muligt kan genfindes, og et sugerør kan med fordel anvendes, så væsken ikke spredes i hele munden.

Redigér Slet