Sections 5

Titel: 
Gode råd mod tandlægeskræk
Indhold: 

Ofte kan nervøsiteten og angsten tage overhånd. Du kan blive bedre til at gå til tandlægen ved hjælp af nogle simple og enkle råd:

  • For at du kan komme tandlægeskrækken til livs, er det første trin at erkende din nervøsitet og angst. Der er bestemt ingen grund til at være flov eller skamme sig over angsten eller tænders dårlige tilstand. Mange har det på præcis samme måde som dig.
  • Din tandlæge spiller en stor rolle. Det er vigtigt, at du har en tandlæge, som du har tillid til og føler dig tryg hos. Du skal kunne fortælle din tandlæge om din angst og nervøsitet. Mange tandlæger tager ekstra hensyn til personer med tandlægeskræk og hjælper dem på rette vej.
  • Få en tid hos tandlægen om morgenen eller formiddagen, så du slipper for at være nervøs hele dagen. Det mindsker også risikoen for, at du aflyser konsultationen.
  • Du kan lave nogle afslappende øvelser hjemmefra, så du er rolig, når du skal til tandlægen. Det kan du gøre ved f.eks. hypnotiske lydfiler, afspændingsøvelser eller med noget musik, der får dig til at slappe af.
  • Du kan tage et familiemedlem eller en ven med til tandlægen, som kan støtte dig og hjælpe dig med at slappe af.
  • Er du bange for smerterne, kan du tale med din tandlæge om, hvordan behandlingen bliver så smertefri som mulig. Det kan være, at du skal tage nogle beroligende præparater inden undersøgelsen.
  • Tal med din tandlæge og find ud af, hvordan du får en god oplevelse. Det kan være, at I skal aftale et signal, som betyder pause. Det kan også være, at tandlægen skal give udførlige instruktioner under behandlingen, så du er klar over, hvad der kommer til at ske, og intet uventet dukker op. Det afhænger af, hvad der fungerer bedst for dig.
  • Aftal nogle regelmæssige eftersyn med din tandlæge, så du kommer ind i en god rytme. Du kan starte med hyppige besøg, hvor intervallerne mellem besøgene langsomt bliver længere.
     
Fremhæv: 
highlight